Sunday 27 November 2016

China - Part 2 - Fairy Pond, Jiuzhai

Day 5 (16/10/16)
Fairy Pond / Fairy Pool Scenic Area

Pagi pukul 8 aku bertolak ke Fairy Pond. Sebutan dalam bahasa Cina aku tak ingat. Ni serba sedikit pasal fairy pond ni :


Fairy Pool is a renowned attraction in Jiuzhaigou. It is situated in Dalu town, about 45 kilometers (28 miles) from Ganhaizi Lake. In Tibetan, the Fairy Pool Scenic Area is called Nen'en Sangcuo, meaning "a place where fairies bathe."

Fairy Pond ni ada travertine terrace. {Travertine terraces are formed from limestone. Thermal water rises through the limestone, carrying high amounts of the dissolved limestone (calcium carbonate).}


Lebih kurang sama macam "travertine terrace" di Pamukkale (Turkey) dan di Huang Long.
Travertine terrace in Pamukkale

Aku pergi ke sini naik bas tourist sekali dengan local tourist. Ada guide tapi guide cakap bahasa cina je la. Ntah apa la dia cakap, sepatah pon tak paham. 
Perjalanan ke Fairy Pond lebih kurang less than 2 hours. 
One day trip, pukul 4 ptg bas akan hantar ke hotel. 
Kos ke fairy pond, bus + entrance = RMB190.



Dalam perjalanan dapat tengok banyak pokok-pokok yang dah berubah ke warna oren. Ada yang merah & kuning juga. 
Then, something yang aku tak expect, terjumpa plak dengan SNOW. Wahhhh.. tak sangka AUTUMN pon aku dah jumpa SNOW. Perjalanan ke Fairy Pond ni melalui Mountain Pass.  Sebab tu la ada snow. Satu lagi sebab hujan, bila hujan tempat yang tinggi akan turun snow. Mungkin sebab ini jugak. Menarik kan?? Snow in Autumn. Dulu dekat Ladakh pon jumpa Snow in August. Orang lain tak jumpa tapi group aku jumpa sebab hujan juga, bila hujan dekat mountain pass akan turun snow.
 
Full of snow



Snow in Autumn

Fairy pond ni pon tak kurang cantiknya. Memang tak silap la aku pilih untuk datang ke sini. Something different. Menarik. 
Macam biasa sila tengok gambar ye. Aku tak reti nak explain macamana cantiknya.

Di sini pon kena banyak berjalan. Kesimpulannya siapa yang berminat nak tgk tempat2 nature di China kena ingat, dekat sini mmg kena banyak berjalan.

Fairy Pond yg sgt unik dengan travertine terrace dan diorang percaya ada unsur-unsur magical etc.
Selfie dgn tibetan







Hujan di awal pagi




Gold & Silver Spill

 
Gerak dulu!
 

Travertine terrace







Selfie















Yuki ! Snow ! Baraaf!


Beautiful Autumn

Di sini memang famous dengan daging yak. Aku tengok je la, tak halal..

Petang balik ke hotel dan bermalam di Angelie Hotel. Aku beli dari hotel tiket bas keesokan harinya ke Chengdu. Harga ticket bas Jiuzhaigou ke Chengdu RMB150.

No comments:

Post a Comment