Sunday 20 November 2016

China - Part 1 - Jiuzhaigou

Solo Backpackers to China

Rasanya dah lama aku tak tulis blog ni, dalam blog ni aku cuma tulis 3 trip aku ke India. Tapi tahun 2016 aku pergi India 6 kali, so total dah 9 kali aku pergi India.

Aku mmg suka tempat nature. Kalau city aku takde la berkenan sgt,aku dok usha China dari tahun lepas lagi..tapi tak sempat2 nak pergi..so tahun ni ak bertekad nak pergi. Aku aim nak pergi ke Jiuzhaigou lepas aku tengok gambar tempat ni yang mmg cantik gile.

Kalau nak pergi Jiuzhaigou, airport paling dekat adalah Chengdu. Aku pon beli la return ticket Penang- KL-Chengdu. Kebetulan masa tu Air Asia tgh promote ticket Penang-Chengdu. Alang-alang pergi China baik aku spend masa lama skit, so trip aku ke China kali ni dlm 2 minggu. Sebenarnya 2 minggu tu mmg tak cukup, patut aku beli sebulan je. Satu lagi aku silap sbb aku ambil ticket return dari Chengdu, so kiranya ak kena patah balik ke Chengdu lps aku pergi tempat lain.

Route aku ke China kali ni :

(Date: 12/10/16 to 24/10/16)

Penang - KL - Chengdu - Jiuzhaigou - Chengdu - Panzhihua - Lijiang - Tiger Leaping Gorge - Shangrila - Lijiang - Kunming - Chengdu - KL - Penang

China trip route

Sape yang berminat nak backpack ke tempat ni boleh la refer sikit2 dkt blog aku ni. Sebab aku pon ada refer dkt blog org lain, so apa salahnya saling bantu membantu kan.

Tips utk pergi China
  • Tulis dlam nota tempat yang nak pergi atau basic perkataan yang akan kita gunakan di sana dalam bahasa China. So nanti tunjuk je dekat diorang sbb 95% cina aku jumpa tak reti English
  • Download application google translate dalam telephone, download utk guna offline. So apa-apa nak cakap tak reti, so guna je apps translate ini.

Day 1 (12 /10/16)
Penang - KL - Chengdu

Bermulanya trip aku dari Penang. Flight KL ke Chengdu pukul 06:15 pm.
Arrived Chengdu at 10:40 pm. Malam tu aku bermalam di Chengdu Airport. Ok ja kalau nak bermalam di airport ni, pergi ke tempat departure, situ ada banyak kerusi boleh tido situ. Ramai je orang yang tidur di situ.

Aku plan next morning aku akan terus ke Jiuzhaigou.
Sedap green tea ni, i loike!

Day 2 (13/10/16)

Chengdu - Jiuzhaigou

Bas dari Chengdu ke Jiuzhaigou boleh naik dari Chadianzi Bus Station atau Xinnanmen Bus Station.
Disebabkan shuttle bus dari airport bermula pada pukul 6 pagi, aku tak sempat naik bas ke Jiuzhaigou sebab bas bertolak dalam pkul 7-8 pagi. So aku decide untuk naik taxi dari airport ke bus station Xinnanmen. Taxi charge aku dalam 50Y (RM30), tapi share taxi dgn penumpang lain.

Sampai di Xinnamen Bus Station, aku pergi kaunter cari ticket ke Jiuzhaigou. Kurang bernasib baik, tiket bas dah habis, Autumn mmg peak season, ramai local tourist pergi Jiuzhaigou.

Aku memang jenis gamble je, ticket tak book awal. Kalau nak book awal maybe through travel agency. But, it's okay nasib baik aku dengar ada org sebut Jiuzhaigou yakni ada taxi yang tgh mencari penumpang ke Jiuzhaigou. Ada shared taxi untuk ke sana.

Kesimpulannya, kalau tak dapat tiket bas, boleh tunggu je dekat bas station tu, akan ada org cari penumpang utk ke Jiuzhaigou.

Aku naik shared taxi, satu kereta 4 orang. Okla kereta selesa, lagi laju daripada naik bas. Sebab kalau naik bas, bas asyik berhenti je. Tambang kalau naik bas dalam RMB150. Aku naik shared taxi RMB200. Ok la mahal skit dari bas. Bertolak dari pukul 8 pagi, sampai Jiuzhaigou dalam petang pukul 5pm.

Berenti breakfast, aku tak makan pon. Ini gambar pakai selfie monopod.
Itu shared taxi yang aku naik
Aku dah booked hotel dkt Angelie Hotel, berhampiran entrance Jiuzhaigou. Taxi ni dropped aku dekat hotel ni. Disebabkan aku ni budget traveller, aku duduk bilik dormitory je. Angelie Hotel ni agak famous di kalangan backpackers, ramai foreigner yang stay sini juga. Kalau datang berdua atau bertiga, better ambil satu bilik double bed. Tapi sebab aku seorang, better stay dorm. Murah.
View dalam perjalanan

Derang ni naik sekali taxi dgn aku
On the way, look at the snow capped mountain

Area near to the hotel
Tibetan flag & moon
Variety of Pashmina

Day 3 (14/10/16)
Jiuzhaigou

Hari ini adalah hari untuk aku ke Jiuzhaigou National Park. Aku plan nak bermalam dalam park. Tak dibenarkan bermalam dalam park. Tapi mana cukup nak explore park yang besar tu satu hari. So aku nak cuba nasib cari tempat nak bermalam. Beg besar aku tinggal je dekat hotel, bawa beg kecik masuk park.

Dari hotel, aku kena jalan kaki lebih kurang 20 minit. Aku keluar dari hotel dalam pukul 7 pagi. Memang ramai orang berderet-deret jalan kaki ke Jiuzhaigou Park. Tambah-tambah orang cina mmg suka bawa rombongan. Sampai di Jiuzhaigou, terus beli tiket. Ini harga tiket utk peak season. Kalau bukan peak season half price.

Di entrance National Park ni memang penuh dengan manusia. Kebanyakannya local tourist. Orang Cina memang suka buat rombongan, dia punya guide akan pegang bendera. Aku terus pergi ke kaunter untuk beli ticket. Harga ticket park ni mmg agak costly, sebab park ni memang besar dan derang memang jaga. Memang payah nak jumpa sampah.
Amacam? Berhimpit la tunggu gate buka
Nampak gayanya aku seorang la yang alien  di sini

Entrance fee (RMB220) + bus (RMB 90) = RMB 310.

Total RMB310 (lebih kurang RM186). Memang costly entrance ticket Jiuzhaigou ni. Mula-mula aku ingat malas beli nak beli tiket bus dalam park ni. Sebab derang tak check pon ticket bus. Tapi aku beli gak sebab macam tak logic je nak jalan, akak jual ticket pon tak percaya aku nak jalan.

Gate park buka pkul 7:30 atau 8:00 aku tak ingat. Tapi masa aku sampai tu, memang beratur panjang nak masuk ke dalam.  Penuh dengan local tourist. Ntahla mana foreigner lain. Ada foreigner, mungkin derang keluar lagi awal. Lepas tu beratur untuk naik bas. Nasib baik ada banyak bas. Masa awal-awal memang blur aku nak ke mana. Tatau mana bas ni berhenti.  Ada map, kena refer map. Dalam bas, ada guide akan bagitau nama-nama tempat yang bas berhenti. Tapi dalam bahasa cina. Mana nak paham, so pandai-pandai la tanya orang ke apa ke.

Biasanya start orang akan pergi sampai last point, lepas tu jalan turun ke bawah. Sama ada ke Primeval forest atau ke Long lake. Aku start dengan Premival forest, lepas tu jalan kaki turun  ke Grass lake -> Swan Lake dan seterusnya. Kalau tengok map paham la kot.

Park tu tak perlu la aku cakap macamana cantiknya. Subhanallah. Tidak dapat aku gambarkan dgn kata-kata. Rasa macam berada dalam alam imiginasi. Panjang kalau aku nak cerita setiap tempat dalam Jiuzhaigou ni. Boleh la tengok gambar-gambar yang aku ambil. Biarlah gambar berkata-kata. Siapa yang nature lover memang WAJIB datang sini. Boleh jadi gila sekejap dekat sini. Macam dalam alam fantasi.

Kesian aku, pakai camera phone je, aku dah mmg wajib ada camera DSLR kalau pergi tempat-tempat yang macam ni. Takpela....nanti la...huhu..

Cerita dalam park ni mmg panjang. Memang kena plan betul2 mana tempat nak pergi dulu sebab park ni mmg sgt besar dan mmg tak cukup untuk satu hari.  So, apa yang aku buat, aku overnight dalam park. Maknanya the next day aku dah memang dalam park, & tak payah beli entrance fee untuk second day. Aku bermalam di Tibetan homestay berhampiran Nuorilang. Kalau dah study map dalam park, tau la Nuorilang tu dkt mana. Who wish to stay inside the park, go to Nuorilang and walk to Tibetan village. Just ask anyone there where is Tibetan village. But they don't speak English. So all the best!~ Cakap la ayam itik atau guna app translate. Harga satu malam 100Y per person.

Dalam park ni, aku banyak berjalan kaki sbb kalau jalan kaki lagi banyak boleh explore. Boleh naik bas, tapi ak macam confuse skit naik bas. Sebab naik bas ada tempat dia berhenti ada tmpat dia tak berhenti. Rupanya kena bagitau dkt driver kalau nak berhenti. Mana aku tau, cakap cina pon tak reti. Main tunjuk-tunjuk je dekat map. Ramai juga org lain yang berjalan. Orang Cina ni pon jenis kuat, walaupun tua, lagi laju berjalan daripada aku. Hebat kan. Sebab slalu minum teh kot. Orang Cina ni aku tgk smua orang bawa thermos. Semua orang minum teh. Bagus kan. Aku balik mesia tak beli thermos juga la. Tiru tabiat derang.

Lupa nak pesan, spare baju sejuk. Aku boleh pulak tak bawa baju sejuk. Datang tempat sejuk tak bawa bju sejuk. Nasibaik aku beli  baju sejuk dekat area hotel untuk ak bawa ke park. Kalau cuaca okey, tak berapa sejuk sgt maksudnya ak masih boleh tahan. Tapi kalau hujan, mmg bekulah sejuknya. First day aku masuk Jiuzhaigou, hujan. Memang teramatlah sejuk. Kalau aku cakap sejuk tu mmg sejuklah, sbb aku ni jenis tahan sejuk juga.

Aku bermalam di homestay.

Bermula di Premival Forest. Highlight gunung dekat belakang tapi lindung dengan kabus pula

Okey, dah mula hujan

Grass Lake

Panda Waterfall

Waterfall again

Five Flower Lake

Best kan buat wedding photoshoot di sini

Terima kasih selfie stick @ monopod

Left:Ada plak yang nak join masuk dlm gambar
Right: Ini guide dalam bas, tapi cakap cina je la

Cute Tibetan baby
Day 4 (15/10/16)
Jiuzhaigou

Hari ni pon satu hari aku spend dalam park. Park tutup pukul 6 ptg, Dalam pukul 6 aku keluar dari park dan balik ke hotel aku. Lupa nak cakap beg besar aku tinggal dkt hotel, aku bawa beg kecil masuk park. .Day 4

Disebabkan aku tido dalam park, so aku boleh explore park 2 hari dengan menggunakan tiket yang aku beli semalam. Second day aku explore Juzhaigou, tempat2 yang aku tak sempat pergi semalam. Semalam aku dapat cover 40% je dari Jiuzhaigou. So hari ni kena cover lagi 60%. Aku boleh belanja gambar je,sila la jamu mata ye. Sekali lagi biarlah gambar berkata-kata. Aku amik gambar pakai camera phone Xiaomi aku je. Orang lain dengan DSLR bagai. Huhuhu.

Tibetan homestay
Breakfast bubur kosong takde garam dgn telur, stress aku nak habiskan
Naik bas ke Long Lake

Jiuzhaigou shuttle bus

Long Lake (terletak paling hujung, aku start dari long lake, kemudian turun ke bawah untuk ke spot lain

In the woods
Ini jalan untuk pejalan kaki, kalau tak nak naik bas

Colourful Pond

Mirror Lake
Mirror Lake, see the reflection in the water

Rhinoceros Lake

Hmmmmmm..

Autumn

Bonsai Shoal

OK. Dah sampai exit. Penat.

Dalam pukul 6 aku keluar park, balik ke hotel yang sama. Sebelah hotel Angelie ada restoran halal. Aku order mee ala-ala mee tarik sebab tu paling murah dalam 10ringgit. Next day aku plan nak pergi Huanglong, tapi kurang bernasib baik tiket bas ke Huanglong dah habis. Aku kena tukar ke tempat lain. Orang hotel suggest aku pergi ke Fairy Pond, tak jauh dari Jiuzhaigou.

Bahagia jumpa makanan

OK. Misi aku ke Jiuzhaigou dah selesai!!
Sambung next entry ke next destination di China~