Sunday 19 July 2020

HIKING ANNAPURNA BASE CAMP - DELHI - SONAULI - POKHARA

28 Feb 2020 - Aku sampai Delhi pagi 28 Feb. Gembiranya dapat jumpa husband yang dah lebih kurang sebulan tak jumpa. Dapatlah lepaskan rindu. Malam tu tanpa dilengah-lengahkan lagi, penuh dengan semangat nak ke Nepal, kami teruskan perjalanan by road by bus ke sempadan Nepal di Gorakhpur. Tak ingatlah berapa belas jam, naik malam sampai pagi esoknya. Tapi OKla sebab ambil sleeper bus, tidur je la sepanjang perjalanan. Sleeper bus di India, dalam bus ada buat deck atas dan bawah yang boleh baring tidur. Sebab tu namanya sleeper bus.

Kami sampai di Gorakhpur dan dari Gorakhpur perlu ke Sonauli, sempadan India-Nepal. Bertolak ke Sonauli dengan sharing taxi. Perjalanan lebih kurang sejam.

Tibanya di sempadan India-Nepal. Driver pon turunkan kami di Sonauli, sebuah town kecil. Kami dengan backpack besar gedabak, jalan kaki mencari immigresen untuk ke Nepal. 

"Eh, apsal lain macam je tempat ni, mana Nepal?" 

Rupanya-rupanya kami dah masuk ke Nepal, senangnya tak ada immigration yang jaga ke dekat sempadan? Alamak, rupanya immigration India dah terlepas jauh ke belakang. Terpaksalah patah balik sebab nak cop passport. Jauh dah berjalan kena patah balik pulak. Immigration pon kecil je, tu yang tak perasan. Orang India boleh masuk Nepal tanpa guna passport, guna ID card ja. Sebab tu kawalan border tak ketat. Boleh masuk keluar macam tu. Tapi foreigner kenalah cop passport. 

Untuk masuk ke Nepal boleh buat on arrival visa harga 30usd. Kalau tak ramai orang memang OK ja buat visa on arrival, tapi time aku tu ada satu bas tourist dari Myanmar. Memang kena berebut la nak buat visa. Dahla immigration kecil, staff tak ramai. Maybe kalau visa on arrival di airport OK.

OK selesai masuk pon Nepal. 

Kami dah agak letih sebab travel dari malam tadi, berjaya masuk ke Nepal dah tengah hari. Then dari situ nak ke Pokhara pula. ABC terletak di Pokhara, jadi tak perlu ke Kathmandu, terus ke Pokhara. Ada beberapa bas ke Pokhara, semua gerak petang. Bas petang ke Pokhara, akan sampai Pokhara keesokan paginya. Ni bukan sleeper bus macam kami naik dari Delhi. Ni bas local ye. Bukan macam volvo bus. Yang ni memang aku rasa lama gile nak sampai. Disebabkan timing untuk sampai Pokhara pagi, memang banyak la bas ni berhenti, makan la, driver tidur la. Kalau direct tak berhenti maybe sekejap je sampai. Huhuhu. Yang ni memang aku rasa agak hazab. Kerusi keras, sejuk Yarabbi sebab angin gebush gebush dari luar. Tambah pulak kami dah 2 hari travel naik bus. Next story, next post..daaaaaa

No comments:

Post a Comment