Sunday 19 July 2020

HIKING ANNAPURNA BASE CAMP - TERDETIKNYA PERASAAN NAK HIKING ANNAPURNA BASE CAMP (ABC)

Pada Feb 2020, tetiba timbulnya perasaan nak hike ABC. Selama ni aku memang tak pernah terfikir pon nak hike sampai ABC. Tak tahu la datang angin apa, aku rasa nak hiking ABC. Aku saja buat-buat tanya husband aku, 

"Jom kita panjat ABC" (aku tak berharap dia akan cakap YES sebab tetiba je aku ajak)

Tapi tanpa diduga, he answered " Okay, let's go"

Apa lagi, melompatlah aku kegirangan gitu.

Mid March 2020 aku ada group trip ke Pakistan. Jadi aku ada sedikit masa di India sebelum aku masuk ke Pakistan dari India. Masa yang ada ni aku nak gunakan untuk masuk Nepal dengan husband aku yang ada di India masa tu.

Bayangkan, aku plan hari dan aku ajak husband aku masuk Nepal untuk ke Annapurna Base Camp minggu depan. Aku tak ada sebarang preparation, apatah lagi training nak ke ABC. Aku dengar orang nak ke Nepal siap training berminggu-minggu. Tapi dengan hati aku yang kental suka main redah je ke mana-mana, kami tekad untuk pergi juga.  

Seriously, I knew nothing about Annapurna Base Camp. So, i started to google about the mountain and how to do self trekking. I did not plan to take any guide for the trek because i believed that people managed to do the trekking by their own. My reason to do self trekking definitely to save our budget. Hiring guide for the trek would cost a lot.

Oh, Annapurna ni terletak di Nepal dan antara gunung tertinggi di Nepal. Everest pon terletak di Nepal tapi di kawasan lain. Annapurna terletak di Pokhara, Nepal. Jadi, dalam masa yang sangat singkat aku study cara untuk masuk Nepal dari India dan cara untuk hiking di Annapurna. Aku bagitahu husband aku " Don't worry, let's go babe!" Confident kan aku, aku kalau bab-bab nak travel ni study memang laju. Hehe.

27 Feb 2020 - Aku bertolak dari Malaysia to Delhi, jumpa husband aku di Delhi dan kami terus bertolak ke border Nepal. Dari Delhi ke border Nepal tu bukan dekat ye, kalau naik flight memang la sekejap je. Kami pergi by road, naik bas malam sampai keesokan paginya. Okla next story next post ye. Daaaaaaa.....







No comments:

Post a Comment