Sunday 19 July 2020

HIKING ANNAPURNA BASE CAMP - Route ke Annapurna Base Camp

Ini adalah route atau laluan yang aku pilih untuk ke Annapurna Base Camp.
Berapa jam trekking aku dah tak berapa ingat, roughly satu hari kami akan trekking campur rehat lebih kurang 7 jam.


02 March - Naik bus dari Pokhara ke Nayapul, start trekking from Nayapul to Gandruk. Overnight in Gandruk

03 March - Trek Gandruk to Chomrong. Overnight in Chomrong

04 March - Trek Chomrong to Himalaya. Overnight in Himalaya.

05 March - Trek Himalaya - MBC - ABC. Overnight in Annapurna Base Camp.                       Yeay sampai ABC. Happy gile.

06 March - Trek ABC to Bamboo. Overnight in Bamboo.

07 March - Trek Bamboo to Jhinu. Overnight in Jhinu

08 March - Jhinu to Nayapul. Sharing taxi to Pokhara.


Masa aku pergi ni awal March, masa ni akan selalu ada avalanche ataupon salji runtuh. Beberapa minggu sebelum tu, ada group Korean yang terperangkap masa berlaku avalanche. Unfortunately, semua tidak dapat diselamatkan. Disebabkan hal ini, ada beberapa trekkers yang kami jumpa dah pergi half way tapi  tak confident untuk teruskan ke ABC sebab risau dengan avalanche. Derang tak nak ambil risk untuk teruskan trekking. Aku dah risau masa tu, risau takut tak sampai Annapurna Base Camp. Memang setiap orang yang pergi situ berharap untuk complete the trek. Tapi kalau dah ditakdirkan untuk tak sampai takpe boleh cuba lain kali. Aku dan husband decided to continue the trek. Kami akan tengok keadaan macam mana sama ada boleh teruskan trek atau tidak. Mengikut ramalan cuaca akan ada snowfall dalam beberapa hari akan datang. Snowfall bukanlah petanda yang baik sebab ini akan menyukarkan trek. 

"It's OK, we will see and decide what to do" 

Dalam perjalanan kami banyak tanya orang local dan local guide sama ada OK atau tidak untuk teruskan trek. Derang cakap OK, tapi kena lebih berhati-hati dan pastikan gerak awal dan cepat di kawasan avalanche. Once dah lepas kawasan avalanche, it would be OK. Yang penting kena lepas kawasan tu dulu.

Tips nak lalu kawasan avalanche, kena lalu masa pagi sebelum matahari naik tinggi. Bila matahari dah tinggi, salji akan cair, masa  tu la akan berlaku avalanche. 

Alhamdulillah kami lepas kawasan avalanche dengan selamat. Tricky part, derang dah buat route baru untuk elak kawasan bahaya tu. Nasib baik laki aku prasan ada bendera biru, kalau tak kami mesti akan terikut jalan lama. Ada trekkers lain yang salah jalan, nasib baik ada orang yang sempat bagitau derang.


Last kopek dah nak sampai ABC, dari MBC ke ABC masa tu salji dah turun lebat. Kiri kanan, depan belakang semua putih. Apa pon tak nampak. Padahal ada gunung sekeliling kami. Satu pon tak nampak. Kami hanya ikut route yang orang depan dah tanda garis guna hiking pole. 

Sikit lagi, sikit lagi nak sampai. Ni la cara aku motivate diri aku. Akhirnya! Aku nampak bumbung rumah di depan. Itulah bumbung guesthouse di Annapurna Base Camp. Yes! Mission accomplished! Alhamdulillah.

Disebabkan salji turun lebat, mana Annapurna?? Aku nampak putih je sekeliling. Takpa sayang, kita tunggu esok. Doa esok cuaca elok, boleh nampak gunung sekeliling.

Malam tu tidur rasa macam tidur dalam peti ais. Rasanya lebih sejuk dari tu. Nasib baik berkongsi haba dengan laki aku. Heater? Memang takde la ye. Dekat hall je dia buka untuk kongsi ramai-ramai masa dinner. Air pon beku sayang. Kau rasa...


to be continued....


subcribe youtube channel : intans999

No comments:

Post a Comment