Monday 14 October 2019

MALAYSIAN MARRIED WITH KASHMIRI, FROM BUSINESS PARTNER TO LIFE PARTNER


Pejam celik, pejam celik  dah dekat 2 tahun aku aku kahwin. Kalau dulu masa aku tulis blog ni aku masih single mingle, tapi sekarang ni aku dah jadi isteri kepada seorang Kashmiri. Biasanya orang akan tanya macam mana aku boleh sesat ada di Kashmir dan jadi bini orang Kashmir. Itu lah jodoh namanya.  

06 Jan 2018 adalah tarikh bersejarah aku telah diijabkabulkan dengan suamiku Ttercinta.
Siapa  yang dah biasa baca blog aku mesti tahu yang aku ni suka pergi ke India. Aku mula pergi ke India pada tahun 2015 dan selepas tu aku buat freelance travel planner bawa group dari Malaysia ke India. Aku mula kenal suami aku Mr J masa tahun 2016. Masa tu memang kenal secara tidak sengaja. May 2016 aku ada bawa group Malaysia ke Ladakh. Kami sampai di Srinagar by flight dan akan ke Ladakh by road. Transport yang aku dah sewa datang dari Ladakh dan kena ambil kami dari Srinagar airport. Tapi kereta selain dari kereta Srinagar tak boleh masuk airport. Jadi agent aku dari Ladakh minta tolong husband aku Mr J arrange kereta untuk pick up kami dari airport. 

Titik permulaannya aku jumpa Mr J di gate Dal Lake. Ok fine, dia kenalkan diri dan bagi business card dia. Tamat di situ perjumpaan aku dengan Mr J. Tiada sebarang intention untuk berkenalan. Tiada seberang pertukaran nombor phone. Nama dia pon aku tak ingat. 

Sehinggalah Aug 2016 masa tu aku ada group ke Ladakh dan aku perlukan transport dari Srinagar ke Ladakh. Kebetulan aku dah tak berapa ngam dgn agent aku di Ladakh, jadi aku kena cari agent baru untuk arrange kereta untuk group aku. Jadi aku pon belek-belek balik business card yang aku ada untuk cari agent di Kashmir. Masa tu aku terpikirkan Mr J yang aku jumpa 3 bulan lepas di Dal Lake. Hati aku memang terdetik rasa yang Mr J ni baik. Walaupun aku pernah cakap dengan dia 5 minit je kot, tapi somehow dari cara percakapan dia I had a strong feeling that he is a nice man. Nasib baik aku simpan lagi biz card dia! Alamak apa nama dia, dalam biz card  tu ada 3 nombor phone. Yang mana satu aku nak try ni, nama dia pon aku tak ingat! Aku main try je mana-mana no phone. Yes! I got the right person.

So, aku pilih untuk ambil transport dari dia. Aug 2016 titik pertemuan kedua aku dan Mr J. I started to do travel business with him. We did not have any feeling towards each other. Only business matter, that’s all. Somehow, satu benda yang aku perasaan dengan Mr J ni ialah dia tak flirt dengan aku. Kebiasaanya orang lelaki di sana (Kashmir) suka flirt atau mengayat. Kalau tak banyak sikit mesti ada. Mungkin Mr J tak berminat dengan aku.

Sehinggalah Mar 2017 aku ada group ke Kashmir, jadi aku pilih untuk ambil full package dari Mr J. Biasanya aku arrange sendiri package tapi kali ni I had a feeling let’s give a try with his package. At first it was normal. He assisted our group during the trip and suddenly something like spark happened between us. I didn’t know how it happened, but during the trip we started to have feeling toward each other. But I said to him "please give me some time to think about it". I went back to Malaysia and came again in April 2017 and unexpectedly he gave me ring during that time. OMG! I still remember under Chinar tree at Shalimar Garder, he gave me the ring. Aku memang tak sangka. Everything went so fast. And guess what?? I accepted his ring! We started our relationship in April 2017. 

Alhamdulillah in Jan 2018 we officially become husband and wife.

Nampak tak kalau dah jodoh, insyaAllah semuanya akan berlaku dengan cepat je. Tu pon sebenarnya aku nak kahwin lagi awal tapi prosedur perkahwinan dengan foreigner ni agak rumit. Sebab tu ambil masa untuk uruskan document. Hampir give up jugak la. Mr J terpaksa ulang alik datang Malaysia untuk submit document. Kalau aku rajin aku tulis post mengenai procedure marrying a foreigner (Indian).  Procedure perkahwinan berbeza-beza mengikut kewarganegaraan.

By the way, Alhamdulillah rezeki aku bertemu jodoh akhirnya. Mungkin hikmah aku banyak travel ke India sebab Allah nak temukan aku dengan jodoh aku di sana. Siapa sahaja di luar sana yang masih mencari jodoh jangan putus asa, banyakkan berdoa untuk dipertemukan jodoh. Kita tak tahu jodoh kita di mana. Mungkin dekat mungkin jauh. Kita berserah kepada Allah.
MR & MRS J


No comments:

Post a Comment