Monday 14 October 2019

MARRYING FOREIGNER, WHAT’S MY FAMILY FIRST IMPRESSION?



Rasa-rasa apa first impression dan expression family apabila pertama kali kita bagitau kita nak kahwin dengan foreigner? 

“Foreigner? Orang mana?” Mungkin ini soalan pertama.

Kita pon jawab  “Emm…orang India”.

“Hah!!? Orang India????”

Kalau nak kahwin dengan foreigner, mungkin ada family yang boleh terima dan ada juga family yang tak boleh terima. Family yang sudah terdedah dengan perkahwinan campur, mungkin boleh terima. Rata-rata orang di Malaysia pon dah banyak yang berkahwin dengan orang luar. Tapi sejauh mana keluarga kita dapat menerima orang luar sebagai menantu?

Kalau aku cakap aku tak ada masalah dalam penerimaan keluarga untuk kahwin dengan orang luar, tipulah tu. Walaupun ada ahli keluarga aku yang terima, ada juga yang tidak setuju. Jadi macam mana kita nak dapat persetujuan semua ahli keluarga?

Basically punca family tak setuju sebab family risaukan kita. Sebab family tak tahu siapa calon pilihan kita? Macam mana kalau si lelaki tu saja nak gunakan kita atau mungkin dia bukanlah lelaki yang jujur. Oleh yang demikian, langkah pertama yang wajib buat kena bawa si lelaki tu datang jumpa keluarga. Kalau si lelaki tu betul-betul serius dengan kita, sejauh mana kita berada, sekali kita panggil dia akan terus datang. Kalau nak tahu lelaki tu jujur ke tidak cubalah ajak datang rumah jumpa mak bapak.

Alhamdulillah Mr J terus datang bila aku suruh dia datang jumpa family. Bila dah jumpa dan kenal, baru sedikit demi sedikit family dapat terima dan akhirnya semua dah okay. Mission accomplished!

Bagaimana pula family di Kashmir? Dapatkah mereka terima aku? Budaya kahwin dengan orang luar biasanya dapat diterima orang Kashmir sebab dah ramai orang Kashmir yang kahwin orang luar. Jadi ini bukan perkara baru bagi orang di sana.



No comments:

Post a Comment