Wednesday 16 October 2019

PJJ - PERCINTAAN JARAK JAUH

PJJ? Pengajian jarak jauh? Oh, tidak. Dalam kes aku "Percintaan Jarak Jauh"

Sekarang aku di Malaysia dan si dia di Kashmir. Kenapa aku balik dulu? Sekarang ni Kashmir tengah curfew dan segala jenis komunikasi dihentikan. No phone & no internet. Jadi agak susah untuk kami berkomunikasi dengan family dan customer di Malaysia. So, we decided to return to Malaysia. Tapi masa tu passport husband aku tengah renew dan bila tiba-tiba curfew passport dia sangkut. Office tutup dan kami tak tahu apa status passport. No choice, dia kena tunggu sampai passport siap. So aku balik Malaysia dulu. 

Nasib baik landline phone sudah disambung balik. Aku boleh call husband aku everyday.  Cuma agak terhad nak bercakap sebab guna phone rumah. 2 hari lepas postpaid line dah disambung balik. Aku dah boleh call handphone dia. Mahal ke call India? Kalau call direct memang mahal. Tapi aku guna apps mobilevoip/voipstunt. Murah. Rate call India 0.015 Euro/seminit, lebih kurang 7sen seminit. 

Inilah kali pertama aku berjauhan dengan husband aku. Biasanya kami tak pernah berenggang. Kerja bersama, di rumah pon bersama. So, untuk aku agak susah sesuaikan diri tanpa husband. Susah sebenarnya"PJJ" ni.  Kadang-kadang termenung aku sorang-sorang terpikir apa la husband aku tengah buat sekarang. Kalau ada internet at least boleh buat video call, boleh hantar gambar. Internet tak dapat di sana, maknanya dah dekat sebulan aku tak tengok husband aku.

One good thing bila dah berjauhan dengan husband, kita akan lebih menghargai antara satu sama lain. Rasa bersyukurnya Allah bagi aku husband. Hargailah nikmat yang Allah bagi dan jangan sia-siakan. 

"Siapa tak sayang laki wey"



No comments:

Post a Comment